DontiaStoma.gr
Βρουξισμός

Πώς να σταματήσετε το Τρίξιμο των Δοντιών
Θεραπεία Βρουξισμού

Σε περιπτώσεις ήπιου ή περιστασιακού βρουξισμού ο κίνδυνος βλαβών είναι περιορισμένος και δεν χρειάζεται θεραπεία. Αν όμως διαπιστωθούν ενδείξεις χρόνιου τριξίματος ή σφιξίματος των δοντιών, και ιδιαίτερα αν έχουν ήδη εντοπιστεί σχετικές βλάβες πχ. αποτριβή ή ραγίσματα δοντιών, μυικοί πόνοι, κ.α.

Αντιμετώπιση - Θεραπεία για το τρίξιμο των δοντιών

Ανάλογα με την αιτιολογία του προβλήματος υπάρχουν αρκετές μέθοδοι αντιμετώπισης και θεραπείας για να σταματήσει το τρίξιμο και το σφίξιμο των δοντιών, ή τουλάχιστον να περιοριστεί η ένταση του.

Έλεγχος άγχους – Σταματείστε το τρίξιμο των δοντιών με τεχνικές χαλάρωσης

Το καθημερινό στρες είναι ο συχνότερος παράγοντας για την εκδήλωση του βρουξισμού. Μειώνοντας το άγχος μειώνεται και η ένταση και η συχνότητα στο τρίξιμο των δοντιών. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με:

  • Ψυχολογική συμβουλευτική για τη διαχείριση του στρες
  • Διαχείριση των προτεραιοτήτων της καθημερινής ζωής για μείωση του άγχους
  • Τεχνικές χαλάρωσης όπως η γιόγκα
  • 'Ενα ζεστό μπάνιο πριν τον ύπνο βοηθά να χαλαρώσουν οι μύες και μειώνει το τρίξιμο και σφίξιμο των δοντιών στον ύπνο
  • Καθημερινή άσκηση. Ένας περίπατος ή ήπια φυσική άσκηση χαλαρώνει το σώμα από την ένταση της ημέρας και μειώνει το άγχος.
  • Ασχοληθείτε πριν πάτε για ύπνο με μια δραστηριότητα που σας αρέσει και σας χαλαρώνει πχ. διάβασμα βιβλίου, μουσική. Μην κάνετε οποιαδήποτε πιεστική εργασία ή δουλειές του σπιτιού αμέσως πριν τον ύπνο.
  • Ξεκουράζετε τους μύες του προσώπου και των σιαγόνων. Προσπαθείτε να συνηθίσετε να κρατάτε τα δόντια σας σε απόσταση. Αφήνετε το σαγόνι σας να ‘κρεμάσει’ και νοιώστε τους μύες που το συγκρατούν να χαλαρώνουν και να ξεκουράζονται. Αποφεύγετε τις πολύ σκληρές τροφές που κουράζουν τους μύες της γνάθου.

Νάρθηκες βρυγμού (μασελάκια νυκτός)

Για την αντιμετώπιση του τριξίματος των δοντιών οι οδοντίατροι συνιστούν να χρησιμοποιηθεί ‘νάρθηκας βρυγμού’. Πρόκειται για ελαστικά μασελάκια που εφαρμόζονται στα δόντια κατά τη νύκτα για να τα προστατεύσουν απο το ασυναίσθητο τρίξιμο και σφίξιμο κατά τον ύπνο. Όταν ο ασθενής φοράει τον νάρθηκα τότε οι ακούσιες κινήσεις της κάτω γνάθου γίνονται πάνω στην επιφάνεια του νάρθηκα και έτσι προστατεύονται τα δόντια από την αποτριβή.

Οι νάρθηκες βρυγμού κατασκευάζονται από διαφανή ακρυλική ρητίνη ή σιλικόνη στο σχήμα του τόξου των δοντιών. Για καλύτερα αποτελέσματα μπορεί να φτιαχτούν ειδικά για κάθε ασθενή ώστε να εφαρμόζουν ακριβώς στο σχήμα των δοντιών του με βάση ένα αποτύπωμα τους που παίρνει ο οδοντίατρος. Υπάρχουν και έτοιμοι νάρθηκες βρυγμού του εμπορίου οι οποίοι είναι φθηνότεροι αλλά και λιγότερο αποτελεσματικοί.

Είναι απαραίτητο να φοριούνται τα μασελάκια νυκτός ανελλιπώς κάθε βράδυ. Στην αρχή βέβαια μπορεί να χρειασθούν μερικά βράδια μέχρι να τα συνηθίσει ο ασθενής και να αρχίσει να τα δέχεται άνετα στο στόμα του.

Ο ρόλος ενός νάρθηκα βρυγμού είναι κυρίως να προστατεύσει τα δόντια από την φθορά, αλλά παράλληλα μπορεί να βοηθήσει σταδιακά και στη μείωση της συνήθειας του βρουξισμού. Το κόστος ενός νάρθηκα βρυγμού κυμαίνεται μεταξύ 150 - 200€.

Εκτός από τους κλασσικούς νάρθηκες νυκτός, τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιούνται ευρέως και οι νάρθηκες ΝΤΙ (nociceptive trigeminal inhibitor). Πρόκειται για μια ειδική μικρή συσκευή που προσαρμόζεται μόνο στα δύο εμπρός δόντια, κρατώντας όλα τα υπόλοιπα δόντια σε απόσταση. Ο νάρθηκας βρυγμού ΝΤΙ παρέχει εξίσου καλή προστασία των δοντιών με τα κλασσικά μασελάκια, είναι ευκολότερος στη χρήση, και θεωρείται πιό αποτελεσματικός στη διακοπή της συνήθειας.

Ορθοδοντική θεραπεία

Αν το πρόβλημα οφείλεται σε κακή σύγκλειση, η διόρθωση της με ορθοδοντική θεραπεία μπορεί να μειώσει σημαντικά το τρίξιμο των δοντιών.

Βιοανάδραση – Θεραπεία συμπεριφοράς

Η βιοανάδραση είναι μια από τις μοντέρνες μεθόδους αντιμετώπισης του τριξίματος των δοντιών. Η θεραπεία συμπεριφορά είναι μια εναλλακτική θεραπευτική προσέγγιση που βασίζεται στη χρήση ειδικού εξοπλισμού για να εκπαιδευθεί ο ασθενής να μπορεί να ελέγχει ακούσιες σωματικές λειτουργίες.

Ύπνωση

Τεχνικές ύπνωσης έχουν επίσης χρησιμοποιηθεί με επιτυχία για τον έλεγχο του βρυγμού.

Μείωση κατανάλωσης αλκοόλ και καφείνης

Αλλαγή στάσης ύπνου

Η ύπτια θέση ύπνου που προσφέρει καλή στήριξη του αυχένα δίνει την αυκαιρία στους μύες της γνάθου να χαλαρώσουν και να ξεκουραστούν. Η αλλαγή της θέσης ύπνου σε συνδυασμό με τη χρήση νάρθηκα βρυγμού βοηθά αποτελεσματικά να μειωθεί το τρίξιμο των δοντιών.

Ζεστά επιθέματα

Η εφαρμογή μιας ζεστής πετσέτας στο πλάι του προσώπου, μειώνει την τάση των μυών.

Αποκατάσταση των βλαβών από το τρίξιμο των δοντιών

Στις σοβαρές περιπτώσεις βρουξισμού όπου υπάρχει εκτεταμένη βλάβη των μασητικών επιφανειών των δοντιών καθίσταται αναγκαία η αποκατάσταση τους με τη χρήση εμφράξεων ή και με θήκες δοντιών σε πολύ μεγάλες βλάβες. Οι θεραπείες αυτές διορθώνουν την απώλεια οδοντικής ουσίας, τυχόν ραγίσματα, και την υπερευαισθησία που είναι συνήθη προβλήματα που προκαλούνται από τον βρουξισμό. Για την αισθητική αποκατάσταση μικρότερων βλαβών μπορεί να χρησιμοποιηθούν επίσης όψεις ρητίνης ή όψεις πορσελάνης.


  Επιστροφή στα → Προβλήματα Στοματικής Υγείας



DontiaStoma.gr
Όροι Χρήσης | Επικοινωνία | Διαφήμιση | Πολιτική Απορρήτου | Site Map
Το περιεχόμενο των σελίδων του ιστοχώρου www.DontiaStoma.gr όπως κείμενα, εικόνες, ή άλλο υλικό διατίθεται μόνο για λόγους ενημέρωσης.
Το περιεχόμενο δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί για να υποκαταστήσει την επαγγελματική συμβουλή, διάγνωση, ή θεραπεία του οδοντιάτρου σας.
Ποτέ μην αγνοήσετε τις συστάσεις / εντολές του οδοντιάτρου σας ή αναβάλλετε μια θεραπεία εξαιτίας κάποιου άρθρου του www.DontiaStoma.gr.
Αν αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα στοματικής υγείας ή γενικής υγείας επισκεφθείτε άμεσα τον οδοντίατρο ή τον ιατρό σας για εξέταση.

Copyright © 2012-2017, www.DontiaStoma.gr. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του περιεχομένου χωρίς έγγραφη άδεια.